سیاوش نامه

توضیحات در مورد موضوعات گسسته‌ای که من باهاشون سر و کار دارم از قبیل موسیقی، حسابداری، برنامه‌نویسی و اجتماع

سیاوش نامه

توضیحات در مورد موضوعات گسسته‌ای که من باهاشون سر و کار دارم از قبیل موسیقی، حسابداری، برنامه‌نویسی و اجتماع

استفاده این بلاگ یکی نشر مطالب، نکات و تحلیل‌های علمی، اجتماعی یا حرفه‌ای خودم هست که حول محور موسیقی، حسابداری، برنامه‌نویسی میگرده و دیگر اینکه مطالب و مفاهیمی رو که از کتب و مقاله‌های مختلف می‌خونم به طور خلاصه اینجا درج کنم.

۱ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

نکته اول این که من از نیم فاصله استفاده می‌کنم ولی معنیش این نیست که صددرصد باهاش اوکیم. دوم این که خیلی کلمات هست که فارسی نیستند و روزمره ازشون استفاده می‌کنیم ولی وقتی می‌خوایم بنویسیمشون می‌بینیم که یه جوریه. می‌خواستم اسم مقاله رو بذارم ارگانایز کردن فایل‌ها در ویندوز ولی گشتم معادل فارسی پیدا کردم برای ارگانایز.


هر متن غیر فنی که در مورد سازماندهی فایل‌ها می‌خونیم توضیح داده که فایل‌ها باید درون فلدرها (دایرکتوری‌های سابق) بر اساس موضوع مرتب بشن و فایلها نباید روی دسکتاپ وِلو باشن و برای فایل‌ها باید اسم مناسب بذاریم و اینا.


اینا همش نه تنها نا کارآمده بلکه غلطه!


با مثال میگم چرا. فرض کنیم سه فایل داریم به شرح زیر

۱- فایل متنی اندر خواص پرتقال

۲- فایل متنی اثر حساسیت‌زای لیمو شیرین و اثر داروی ستریزین بر کاهش آن

۳- فایل تصویر یک سیب‌

۴- فایل متنی داستان پسر سیب فروش

۵- فایل اکسل مقایسه کالری خوراکی‌ها


اینا رو داریم و میخواهیم مرتب کنیم. پیشنهادتون چیه؟ من خودم قبلنا این کارو می‌کردم:

فایل ۳ رو جدا میکردم و درون فلدر عکس‌ها میذاشتم. یک فلدر درست میکردم به نام خواص خوراکی‌ها. درونش یک فلدر درست می‌کردم به نام خواص میوه‌ها و فایل ۱ و ۲ رو میذارم توش. فایل ۵ رو میذاشتم توی فلدر خواص خوراکی‌ها. فایل ۴ رو هم میذاشتم توی فلدر رومان و نوبل. حله؟

حالا ببینیم اشکال کار کجاست:

۱- اگر بخواهیم در مورد خواص داروها تحقیق کنیم فایل ۲ رو پیدا نمیکنیم.

۲-اگر بخوایم در مورد سیب تحقیق کنیم نیاز هست که تمام فایل‌هایی که به نوعی با سیب در ارتباط هستند رو پیدا کنیم، با این سیستمی که چیدیم نمیشه. چون باید یه دور بریم فلدر عکسها رو بگردیم، بعد بریم فلدر خواص میوه‌ها رو بگریدم و بعد از اون فلدر عکس‌ها و ... .

۳- از این‌ها گذشته ما در فلدر عکسها ممکنه ۳۰۰۰۰ فایل داشته باشیم. چطور از بین اونها عکسها مروبوط به سیب رو پیدا کنیم. حتماً میگید سرچ می‌کنیم. خب اگر قراره فایل‌هامون رو با سرچ پیدا کنیم دیگه چه نیازی هست براشون فلدر درست کنیم؟ همه فایلهامون رو میریختیم توی ریشه و همونجا سرچ میکردیم.

۴- از همه جالب ترین این که دو ماه بعد فایل ۵ رو هم نمیتونیم پیدا کنیم. چون همش فکر میکنیم گذاشتیمش توی فلدر لاغری ولی نیست!


این اشکالاتی بود که در زمان استفاده از این روش سازماندهی به وجود میاد. مشکل واقعی در پیاده سازیشه. برای هر فایلی که وارد هارد درایو میشه باید یک زمانی گذاشته بشه و جای مناسبش درون ساختار درختی فعلی پیدا یا ایجاد بشه. این عمل خسته‌کننده و وقت گیره. در نهایت هم نتیجه مطلوبی نداره.


حالا که دیدیم روش قبلی به درد نمی‌خوره پس ببینیم روش بهتر چیه. همون سرچ هست یا جست و جو یا گشتن. کافیه سیستم سرچمون بتونه اون چیزایی که دنبالشیم رو پیدا کنه. مثلاً فایل ۱ به خواص، میوه، مرکبات، نارنجی و خاصیت مروبطه پس با دادن این کلمات به سرچ‌کننده باید به فایلمون برسیم. روش ایده‌آل پیاده سازی استفاده از این داستان تگ (Tag) کردن این کلمات (یا عبارات) به فایل‌ها هست. متاسفانه در ویندوز عملاً این امکان نیست (گرچه زیرساختش وجود داره). کاری که می‌تونیم بکنیم اینه که هر عبارتی به نظرمون کمک می‌کنه که بعداً فایل رو باهاش پیدا کنیم ویا به فایل مروبوطه به اسم فایل اضافه کنیم.


  • سیاوش کسروی